Довідка Національної ради щодо методології моніторингу виборчої кампанії Президента України 2019

02.04.2019

Діяльність телерадіоорганізацій та повноваження Національної ради під час проведення виборів Президента України регулюються Законами України «Про вибори Президента України», «Про телебачення і радіомовлення», «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» та «Про рекламу».

31 грудня 2018 року – старт виборчого процесу, початок висунення кандидатів від партій і реєстрація кандидатів-самовисуванців.

Моніторинг телерадіоорганізацій на предмет виконання телерадіоорганізаціями  законодавства під час виборчого процесу розпочався 01.01.2019 року.

Графік моніторингу ТРО:

Для всебічного та об’єктивного аналізу діяльності медіа під час виборчого процесу, з 01.01.2019 здійснюється постійний моніторинг п’яти загальнонаціональних  телеканалів (основні телеканали найбільших медіа-груп України та НСТУ): 1+1, ІНТЕР, ICTV, Україна та НСТУ.

Моніторинг телеканалів, які мають статус загальнонаціональних, здійснюється згідно графіку – двічі на місяць (24 години один раз на два тижні).

Окремо здійснюється моніторинг 18 інформаційних телеканалів: Прямий; ПравдаТУТ; Перший діловий; 5 канал; 24 канал; Рада; NewsOne; 112 Україна; Еспресо TV; Hromadske.tv; Rabinovich TV; ЧП.INFO; УНІАН ТБ; Максі ТВ; Обоз TV; 4 канал; 8 канал; ZIK.

Крім того, здійснюється вибірковий моніторинг супутникових телеканалів.

Моніторинг радіостанцій, які мають статус загальнонаціональних, здійснюється згідно графіку – двічі на місяць (24 години один раз на два тижні).

Особливу увагу Національна рада приділяє ефіру телерадіокомпаній, які не оприлюднили у офіційних виданнях «Голос України» та «Урядовий кур’єр» розцінки на політичну агітацію.

Додаткові моніторинги та аналіз програмного наповнення здійснюється у зв’язку із скаргами та запитами, які надходять до Національної ради.

Основні напрямки моніторингу під час виборчого процесу:

1.Політична реклама в ефірі ТРО (ст. 9, 13 ЗУ «Про рекламу», ч. 12 ст. 61 ЗУ «Про вибори Президента України»).

  • обсяги політичної реклами в ефірі ТРО;
  • вимоги до політичної реклами (повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така).

2. Наявність в ефірі ТРО проявів передвиборної агітації кандидатів

– проведення публічних дебатів, дискусій, “круглих столів”, прес-конференцій стосовно положень передвиборних програм чи політичної діяльності кандидатів на пост Президента України;

– оприлюднення телерадіоорганізаціями виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень;

– проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач чи інших публічних заходів за підтримки кандидата на пост Президента України, а також оприлюднення інформації про таку підтримку, тощо.

3. Особливості поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами (ч. 1 ст. 56-6 ЗУ «Про вибори Президента України»).

  • підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.
  • засобам масової інформації усіх форм власності, що діють на території України, забороняється протягом останніх двох днів перед днем виборів та днем повторного голосування поширювати інформацію про результати опитувань громадської думки щодо кандидатів на пост Президента України.

4. Тональність висвітлення інформації про кандидатів в Президенти в новинах та інформаційно-аналітичних передачах в прайм-тайм (за методологією Ради Європи).

Окрім того, відбуватиметься моніторинг щодо фіксації виконання телерадіоорганізаціями передбачених законодавством норм: 

  • Протягом 20 хвилин до і після теле-, радіотрансляції передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми відповідного кандидата на пост Президента України забороняється у будь-якій формі коментувати чи оцінювати зміст передвиборної агітаційної програми, давати будь-яку інформацію щодо цього кандидата, цієї партії.
  • Державним та комунальним засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених відповідними угодами забороняється агітувати за або проти кандидатів на пост Президента України, оцінювати їхні передвиборні програми або віддавати їм перевагу в будь-якій формі.
  • Включення до інформаційних теле-, радіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України або політичної реклами забороняється.
  • Забороняється переривати передачі передвиборних програм кандидатів на пост Президента України рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями. Забороняється розміщення політичної реклами в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою, або використання комерційної чи соціальної реклами для здійснення передвиборної агітації у будь-якій формі.
  • Інша інформація щодо виборчого законодавства.